Ontinyent celebrarà els pròxims 6 i 7 de juny una nova edició de la Festa del Corpus, una de les cites més arrelades del calendari festiu local. L’Associació de Gegants i Cabets d’Ontinyent ha presentat ja el cartell oficial d’enguany, una imatge que dona pas a una programació marcada per la continuïtat dels balls tradicionals i per una novetat destacada: la modificació del recorregut de la processó cívico-religiosa.
El Corpus d’Ontinyent manté una estructura que forma part de la memòria festiva de la ciutat, amb la Vespra, els Gegants, els Cabets, la Tartuga i els balls processionals com a elements centrals. Esta continuïtat connecta amb una celebració que TV Digital Ontinyent ja ha anat documentant en els últims anys, tant en la presentació del cartell del Corpus de 2023 com en la recuperació i exhibició dels balls processionals d’Ontinyent després de les restriccions sanitàries.
Un cartell amb mirada infantil i records de la Vila
El cartell del Corpus 2026 ha sigut dissenyat per Alicia González Sanchis per encàrrec de l’Associació de Gegants i Cabets d’Ontinyent. Representants de l’entitat l’han presentat a la regidora de Festes i Tradicions, Àngels Muñoz, i al regidor de Cultura, Àlex Borrell.
L’autora ha explicat que el disseny naix dels seus records personals vinculats a esta celebració, especialment de quan acudia amb la seua família a veure els balls processionals a la Vila. La proposta aposta per una composició de colors suaus i per un llenguatge visual pensat també per captar l’atenció del públic infantil, un dels sectors que més intensament viu la desfilada de la Vespra i l’aparició de figures com la Tartuga o els Cabets.
El cartell incorpora, a més, l’ús de noves tecnologies dins del procés creatiu. En una festa tan vinculada a la transmissió oral, al carrer i a la tradició, esta combinació entre memòria festiva i ferramentes actuals reflecteix també l’evolució d’una celebració que es manté viva precisament perquè cada generació la reinterpreta sense trencar amb els seus símbols principals.
La Vespra obrirà la festa el dissabte 6 de juny
La programació començarà el dissabte 6 de juny a les 19.00 hores amb la tradicional desfilada de la Vespra, una de les cites més esperades pels més menuts. Hi participaran els Cabets, els Gegantons, els Gegants i la Tartuga, que tornarà a repartir caramels entre el públic.
La desfilada eixirà des de la plaça de la Vila i recorrerà diferents espais del centre històric: carrer de l’Església, carrer de Sant Pere, plaça de Sant Pere, carrer de la Trinitat, carrer de les Roses, plaça Major, carrer Maians i carrer Gomis. Posteriorment tornarà pel carrer Maians, plaça Major, carrer del Regall i carrer Magdalena fins a finalitzar a la plaça de Sant Roc.
Els balls es podran veure en diversos punts del recorregut, entre ells la plaça de la Vila, la plaça de Sant Pere, la plaça Major, la placeta de Festers, l’església de Sant Carles, el Centre Cultural Caixa Ontinyent i el final del carrer Gomis. En la tornada també hi haurà actuacions al Centre Cultural Caixa Ontinyent, a l’església de Sant Carles i a la plaça Major.
La presència dels Gegants i Cabets continua sent un dels grans atractius del Corpus. La seua trajectòria recent també forma part del patrimoni festiu local, com es va evidenciar amb l’estrena dels nous vestits dels Gegants d’Ontinyent en el 25 aniversari de la seua recuperació, un procés que va reforçar el paper de l’associació com a dipositària i dinamitzadora d’estes figures.
La processó del diumenge estrena itinerari
El diumenge 7 de juny, a les 18.30 hores, tindrà lloc la processó del Corpus amb la participació dels balls tradicionals dels Cabets, Gegants, Arquets, Veta, Cavallets, Pastorets, Moma, Tartuga, Àguila i l’Enramada. En l’organització participen l’Associació de Gegants i Cabets d’Ontinyent, el CEIP Bonavista, la Colla de Campaners d’Ontinyent, la Festa del Camí dels Carros i el Grup de Danses d’Ontinyent, amb el suport de l’Ajuntament.
La principal novetat d’esta edició serà el canvi de recorregut. La processó eixirà de la plaça de la Vila i passarà pel carrer de l’Església, carrer de Sant Pere, plaça de Sant Pere de Verona, carrer de la Trinitat, plaça de Baix, carrer Escalinata, carrer Morales, carrer Maians, Cantalar de Sant Carles, plaça de Sant Domingo, carrer Paco Montés, carrer Dos de Maig, carrer Sant Josep, carrer Morereta, carrer Tomàs Valls, carrer Arquebisbe Segrià, carrer Maians, plaça Major, carrer del Regall i carrer Magdalena, fins a finalitzar a l’església de l’Assumpció de Santa Maria.
Els punts de ball durant la processó estaran situats a la plaça de la Vila, plaça de Sant Pere de Verona, plaça de Baix, davant de l’església de Sant Carles, a l’encreuament del carrer Paco Montés amb el carrer Dos de Maig, a la plaça de Sant Domingo, a la placeta de Latonda i a la plaça Major.
Amb este canvi, el Corpus 2026 manté el seu caràcter tradicional però adapta el traçat de la festa a una nova ordenació del recorregut. La modificació obliga veïnat, participants i públic a tindre present els nous punts de pas, especialment en una celebració que combina devoció, cultura popular, música, dansa i ocupació de l’espai públic. Ontinyent tornarà així a viure un cap de setmana en què la festa no sols es contempla, sinó que també recorre i reconnecta alguns dels carrers més simbòlics de la ciutat.



