Ontinyent i la Vall d’Albaida han tancat un juliol de 2026 excepcionalment calorós, amb registres que situen el mes com el més càlid des que hi ha dades comparables. A Ontinyent, la temperatura mitjana mensual ha arribat als 29,1 graus i la màxima s’ha situat en 44,5 graus, dins d’un estiu marcat per episodis successius de calor intensa.
El balanç posa xifres a una situació que durant juliol ja havia obligat a adoptar mesures extraordinàries. A principi de mes, Sanitat va activar l’alerta roja per altes temperatures a Ontinyent i tota la Vall d’Albaida, mentre que l’Ajuntament ampliava horaris de piscina i refugis climàtics per donar resposta als dies de major risc.
Una calor persistent, també durant les nits
Les temperatures extremes no han sigut un episodi puntual. Durant juliol, Ontinyent ha superat els 40 graus en sis jornades, en una successió de pics de calor que s’arrossega des de finals de maig i que també ha afectat altres municipis de la comarca.
Un dels elements més destacats ha sigut la persistència de temperatures elevades durant la nit. Les mínimes altes dificulten la recuperació després de les hores centrals del dia i augmenten l’impacte de la calor sobre les persones més vulnerables, especialment majors, menors i persones amb patologies prèvies.
La situació va portar l’Ajuntament d’Ontinyent a activar mesures específiques durant els episodis més adversos. Entre elles, l’ampliació fins a les 22.00 hores de la piscina municipal i dels horaris dels refugis climàtics.
Sequera, vegetació seca i risc d’incendis
La calor s’ha combinat, a més, amb l’escassetat de precipitacions durant juny i juliol, deixant el terreny especialment sec. Esta situació ha mantingut elevat el risc d’incendis forestals durant bona part de l’estiu.
La resposta preventiva s’ha reforçat tant a Ontinyent com en altres municipis. Ontinyent, Benigànim i l’entorn de la Serra de Mariola han incrementat la vigilància forestal, en paral·lel als dispositius especials del Seprona i dels voluntariats locals.
Les dades de juliol deixen així una primera radiografia de l’estiu de 2026: temperatures mitjanes molt elevades, diversos dies per damunt dels 40 graus, nits amb poca recuperació tèrmica i una vegetació sotmesa a un estrès hídric important. L’evolució d’agost determinarà ara si l’estiu complet acaba també situant-se entre els més càlids registrats a Ontinyent i la Vall d’Albaida.



