Els centres escolars impulsen una Setmana de la Natura amb mirada zero plàstic
Ontinyent, 22/05/2025. L’Ajuntament ha donat el tret d’eixida a la Setmana de la Natura 2025, una programació que posa l’alumnat al centre de l’acció climàtica. Amb el lema “Sense contaminació per plàstic”, el calendari d’activitats s’allarga fins al 5 de juny, Dia Mundial del Medi Ambient, i involucra deu escoles i un institut de la ciutat. Els projectes es poden visitar al Museu Tèxtil de la Comunitat Valenciana, convertit en punt neuràlgic de la iniciativa. :contentReference[oaicite:1]{index=1}
Cria d’ofegabous i triops: l’aula com a laboratori de biodiversitat
La primera parada ha estat al CEIP Lluís Vives, on s’ha presentat el projecte “Cuidem els nostres amics aquàtics”. Set centres participen en la cria de Pleurodeles waltl (ofegabous) i Triops cancriformis, espècies vulnerables que ja protagonitzaren un projecte educatiu pioner l’any passat.
Calendari d’activitats
- 27‒29 de maig: tallers matinals al Museu Tèxtil. Paper reciclat (Centre Ocupacional José Antonio Bodoque); reciclatge de plàstic (Plàstic Preciós de la Safor); i compostatge “Del Camp a la Taula”. :contentReference[oaicite:4]{index=4}
- 30 de maig: projecció del documental “Arrels i Llavors” realitzat per l’IES Jaume I, amb dobles pantalles a l’exterior del museu.
- 2–4 de juny: soltes d’ofegabous i triops a la bassa del Fuset i la finca del Port.
- 5 de juny: acte institucional de cloenda amb reconeixements als centres i ponència del pedagog Carlos Gómez Chuliá (FUHEM).
Veus del projecte
El regidor d’Educació, Ferran Gandia, ha subratllat “la força transformadora de l’educació ambiental”, mentre que la regidora de Sostenibilitat ha vinculat l’inici de la setmana amb el Dia Internacional de la Diversitat Biològica per “donar visibilitat a la protecció d’espècies locals”. :contentReference[oaicite:6]{index=6}
Un museu que es consolida com a epicentre verd
El Museu Tèxtil suma aquesta setmana ambiental a més de 65 iniciatives formatives acollides durant l’últim any, reforçant-se com a espai educatiu de referència.
Connexió amb altres projectes de ciutat
Aquesta aposta per la sostenibilitat s’afegeix a actuacions recents com la recuperació del nou pulmó verd de la Cantereria, ampliant la xarxa d’espais que promouen el contacte amb la natura i la conscienciació ciutadana.
Pròxims passos: el consistori preveu ampliar el programa amb visites guiades a paratges municipals i recursos didàctics digitals perquè els centres continuen treballant la reducció de plàstic durant tot l’any.